Depunedea situatiilor financiare anuale la 31 decembrie 2011


In 29 martie 2012 se implinesc cele 150 zile termen pentru depunedea situatiilor financiare anuale la 31 decembrie 2011 pentru majoritatea societatilor comerciale. Ministerul finantelor publice si-a indeplinit cu succes, si in acest an obiectivul « niciun an fara modificari ».

Conform OMFP nr. 52/16.01.2012 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice , formatul electronic al situatiilor financiare anuale la 31 decembrie 2011 si al situatiilor financiare anuale simplificate la 31 decembrie 2011, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier PDF avand atasat un fisier xml, care contin formularele cod 10, cod 20, cod 30 si cod 40, la care trebuie atasat si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine documentele cerute de lege (de exemplu: note explicative la situatiile financiare anuale, situatia modificarilor capitalului propriu si situatia fluxurilor de numerar, dupa caz; raportul administratorilor; raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz; propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile; declaratia scrisa a persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) din legea contabilitatii, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale) scanate alb-negru, lizibil, si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 10 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip.

Nu se specifica vreo extensie obligatorie a fisierelor comprimate in acest ZIP, documentele scanate pot avea extensia oricarui document picture (*.jpg, *.jpeg, *.bmp etc.). Eu as indrazni sa adaug si fisiere pdf, respectiv excel sau world pentru documentele care nu au semnatura sau stampile pe ele, pentru economie de timp.

Citind instructiunile de intocmire a bilantului pentru acest an, mi-a sarit in ochi acest fisier ZIP. M-am gandit rapid la ce programel va trebui sa downloadez de pe net pentru acest scop. Implicit folosesc utilitarul RAR care nu-mi era util in aceasta situatie. Traiasca google, am gasit si downloadat programelul gratuit WINZIP care creaza acest tip de fisiere. Problema cu care m-am confruntat a fost insa faptul ca acest programel avea un trial period care pana la data depunerii bilantului expirase. Cautant ajutor tot pe net am gasit urmatoarea smecherie: dai click drept pe folderul care trebuie ZIP-at si alegi sent to compressed (ZIPped) folder. Problem solved! J. Va mai putem recomanda si programul gratuit 7-Zip pentru crearea fisierelor ZIP.

Am mai remarcat faptul ca in acest an, spre deosebire de altele, nu se solicita copie dupa CUI respectiv dupa balanta sintetica, desi multi ani la rand, acestea erau elemente obligatorii. S-a renuntat, desigur la solicitarea balantei si datorita extinderii fara margini a rubricilor formularului cod 30, a carui completare solicita eforturi superioare completarii celorlaltor formulare.

O alta nouate in acest an este forma simplificata pentru societatile care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate (conform Ordin 2239/2011) care în exercitiul financiar precedent au îndeplinit concomitent urmãtoarele douã criterii de mãrime:

– cifra de afaceri netã sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro inclusiv; si

– totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro inclusiv.

Personal nu vad motivul pentru care cineva ar opta pentru depunerea situatiilor financiare in sistem simplificat, avand in vedere ca formularul pdf al acestuia este de 14 pagini in comparatie cu bilantul prescurtat de 15 pagini, respectiv cel in forma lunga de 17 pagini. Plus ca pentru completarea acestui format de bilant este necesara o transpunere a soldurilor din planul contabil conform OMFP 3055/2009, deci o munca inutila, in plus. Noroc ca aplicarea acestui sistem de contabilitate simplificat este optional.

Formularul pdf  de bilant, cu xml si folder ZIP atasat se semneaza digital ( de contabilul imputernicit sau administrator) si se transmite prin portalul e-guvernare, la fel ca celalalte declaratii lunare. Depunderea lui fara erori se verifica apoi pe acelasi portal cu ajutorul numarului de inregistrare atribuit. Nelamurirea mea legata de aceasta metoda de depunere este unde vine semnatura exertului contabil ( atat de valoroasa in anii precedenti)? Asa cum ati ghicit, nicaieri. Expertul contabil va fi doar nominalizat pe formularul pdf, stampila lui ramanand imprimata, se presupune doar pe exemplarul care ramane la societate.

Un alt aspect, cred eu, trecut cu vederea de multi este publicarea anuntului de depunere a bilantului societatilor comerciale la Monitorul Oficial pentru societatile a caror cifra de afaceri este superioara pragului de 10.000.000 lei noi. Aceast aspect era rezolvat in trecut prin depunerea unui exemplar de bilant la Registrul Comertului, care in taxa de preluare se ocupa si de aceasta problema. Procedura care trebuie urmata in acest caz se regaseste aici:

http://www.monitoruloficial.ro/RO/article–Anun%C5%A3_%C3%AEntocmit_%C3%AEn_baza_art._185_alin_4_din_Legea_nr._31__1990–373.html

In cele ce urmeaza, nu-mi ramane altceva de facut decat sa urez colegilor mei contabili mult spor si succes in intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale!